BWBR0027457
Geldig vanaf 2010-04-01
Artikel 7
Instellingsbesluit College en Forum Standaardisatie 2010
1. Het forum heeft tot taak de werkzaamheden van het college voor te bereiden en het college te adviseren over zijn werkzaamheden. De adviserende taak van het forum beperkt zich tot advisering ten aanzien van de uitvoering van beleid op het gebied van interoperabiliteit en standaardisatie.
2. Het forum behartigt deze taak door:
a. het doen van voorstellen aan het college voor het opnemen van open standaarden op de lijst met standaarden waarvoor een ‘pas-toe-of-leg-uit regime’ geldt en voor het opnemen van open standaarden op de lijst met gangbare standaarden;
b. het onderhouden van de procedure voor opneming van open standaarden op de in onderdeel a genoemde lijsten;
c. het doen van voorstellen voor de adoptie en de implementatie van open standaarden;
d. het doen van onderzoek naar ontbrekende of achterblijvende open standaarden en standaardisatieactiviteiten;
e. het aangeven van synergiemogelijkheden tussen toepassingsgebieden waar door open standaarden grote effectiviteitsvoordelen en efficiëntievoordelen te behalen zijn voor betere interoperabiliteit en grotere leveranciersonafhankelijkheid;
f. het leveren van inbreng ten behoeve van de totstandkoming van het Nederlandse standpunt ten aanzien van internationale ontwikkelingen op het gebied van standaardisatie voor standaarden betreffende de elektronische gegevensuitwisseling met een publiek belang;
g. het monitoren van de ontwikkeling van semantische standaardisatie en het doen van voorstellen om het gebruik van semantische standaarden te versnellen;
h. het adviseren over de verdere ontwikkeling en toepassing van de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur.
3. Het forum kan zich laten adviseren door externe deskundigen en kan daartoe werkgroepen instellen.
2. Het forum behartigt deze taak door:
a. het doen van voorstellen aan het college voor het opnemen van open standaarden op de lijst met standaarden waarvoor een ‘pas-toe-of-leg-uit regime’ geldt en voor het opnemen van open standaarden op de lijst met gangbare standaarden;
b. het onderhouden van de procedure voor opneming van open standaarden op de in onderdeel a genoemde lijsten;
c. het doen van voorstellen voor de adoptie en de implementatie van open standaarden;
d. het doen van onderzoek naar ontbrekende of achterblijvende open standaarden en standaardisatieactiviteiten;
e. het aangeven van synergiemogelijkheden tussen toepassingsgebieden waar door open standaarden grote effectiviteitsvoordelen en efficiëntievoordelen te behalen zijn voor betere interoperabiliteit en grotere leveranciersonafhankelijkheid;
f. het leveren van inbreng ten behoeve van de totstandkoming van het Nederlandse standpunt ten aanzien van internationale ontwikkelingen op het gebied van standaardisatie voor standaarden betreffende de elektronische gegevensuitwisseling met een publiek belang;
g. het monitoren van de ontwikkeling van semantische standaardisatie en het doen van voorstellen om het gebruik van semantische standaarden te versnellen;
h. het adviseren over de verdere ontwikkeling en toepassing van de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur.
3. Het forum kan zich laten adviseren door externe deskundigen en kan daartoe werkgroepen instellen.