De commissie heeft tot taak de ministerraad binnen één jaar voorstellen te doen over:
a. hoe, onder handhaving van het beginsel van evenredigheid, wijzigingen kunnen worden aangebracht in het kiesstelsel, die een meer rechtstreekse relatie tussen kiezer en gekozene mogelijk maken;
b. welke mogelijkheden er overigens zijn om de directe invloed van de burgers op de politieke machtsvorming en politieke besluitvorming op belangrijke punten te vergroten;
c. op welke wijze de mogelijkheid zal worden geopend voor benoeming van wethouders door de gemeenteraad die niet uit zijn midden afkomstig zijn.
De Ministerie van Binnenlandse Zaken treft nadere voorzieningen ten behoeve van het secretariaat.
Dit besluit zal met de daarbij behorende toelichting worden geplaatst in de Staatscourant.